Betraktelser från en balkong på 4de våning.

Ja, nu är jag altså här, i Sveriges vackraste stad. Från bakongen ser man folket röra sig neråt Brunnsparken eller uppåt Kompassen. Vissa är färggranna och vissa är gråa. Vissa har långt hår och vissa har inget.
Många skrattar och är lyckliga medans en del går med samma kläder som för två månader sedan.
En del sitter och spelar för pengar, medans andra spelar om pengar.
På kvällen är många högljudda, och där sitter hon med sin gitarr och spelar sånger om att arbetarklassen ska hålla ihop.
Jag tror hon önskar att hon hade allt som ni har. En säng att sova i, en varm kropp att krypa ner brevid och räkningar att betala för sina sista ihopjobbade slantar. Att hon kunde få några snälla ord istället för de två kronorna som du fick tillbaka efter att du köpt en lunch på NK för 124 kr.

Det här blev en ganska lång och trasslig inledning på något som jag uppmärksammat.
Nämligen uteliggare. Vi ger dem några kronor ibland, och tänker att fan vad bra vi känner oss nu när vi gett bort pengar till en bättre behövande.
Jag själv gav faktiskt en man 15kr till vagnen igår. Han var ingen uteliggare, men han bad om några kronor och jag var på bra humör.

Oh well. Det jag tror jag vill säga är att vi kanske borde ge personerna som sitter längst gatan lite mat då och då istället för att vara nöjda med att skänka två kronor.
Inte för att jag själv någonsin gett någon mat. Men tror ni inte det skulle vara en fin grej?
Att ge bort en smörgås som man ändå inte behöver.

Jag vill passa på att säga detta innan jag låter allt för prettosvensk och allt.
Jag är jävligt dålig på att ge bort till bättre behövande. Kanske mest för att när jag en gång såg en kvinna som satt och tiggde, satt där i sina sprillans nya Puma sneakers. Det gav mig onda aningar.

"uteliggarna " är sjukt streetsmarta. Det räcker att sätta sig med en filt och en slarvigt skriven lapp i knät så tror folk att man inte har ett hem. Låt mig testa detta en gång, jag skulle dessutom uppskatta om någon bloggläsare kom och tog kort på det för att föreviga ögonblicket, samt att visa att man som jag, en 25åring med knaper ekonomi oxå kan vara streetsmart.

Sedan går jag hem och duschar, tar en kall öl och sätter sprätt på mina ihoptiggda pengar på krogen senare på kvällen.

Så detta är en uppmaning! Ni som vill se mig sitta i trasiga kläder inne på kompassen och tigga. Lägg en kommentar.
Annars så gör jag det endast som ett experiment som jag kallar: Är vi smarta? Eller tragiska? Eller både?

I övrigt? Allt är guld. Trivs jätte bra i lägenheten och Elin är en underbar sambo. Nu ska jag ta en cigg.


Kommentarer
Postat av: Razph

Jag tar lätt kort på dig!!



och by the way, om det kommer en kille på drottningtorget, lång jäveeel med stripigt hårdrockshår, och säger nåt i stil med "öööööhrsöckta majj, kan ja bomma en fämma te en macka" så är det inte en macka han vill ha utan tjack.

2009-07-31 @ 12:45:00
URL: http://razphutin.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Gud, det hade jag velat se. En sak jag kommer fundera länge på är hur man får två kronor tillbaka på en lunch på 124 kr? Ha en bra dag.

2009-07-31 @ 13:44:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0